
 125 

The decision arguably runs contrary to Supreme Court authority that negligence by public authorities 
should be treated in the same way as negligence committed by private parties (see Robinson v Chief 

Constable of West Yorkshire [2018] UKSC 4, Poole Borough Council v GN [2019] UKSC 25 etc.). In 
Woodcock the High Court concluded that an assumption of responsibility was created by the police’s 
provision of a safety plan and the Claimant’s reliance on the unstated implications of that plan. It is 
questionable whether the High Court would have come to an identical conclusion had similar advice 
been given by a friendly neighbour, for example.  

The decision comes close to developing a common law duty akin to that imposed by Article 2/ 3 ECHR 
(as explained in Osman v UK and other case law). Indeed, the High Court even referred to an 
‘operational duty’ at [at 101]. It is arguably difficult to reconcile this approach with Lord Toulson’s 
comment in Michael v Chief Constable of South Wales [2015] UKSC 2 that the common law should 
not develop in conjunction with the HRA. Perhaps the decision reflects a desire to strengthen the 
common law given the possibility that the UK may leave the ECHR. 

The High Court’s criticism of the defendant’s operational decision-making is, with respect, open to 
question. The High Court questioned why officers would ask neighbours to call 999 if any information 
provided would be kept ‘secret’ from the claimant [at 108]. There are numerous possible responses to 
this. One reason for the police wanting to know about any sightings of a wanted suspect was, 
presumably, so that officers could be dispatched to arrest RG – as occurred in this case. Although it 
would have been much better to pass on the information to the claimant, there might have been reasons 
for not doing so. There was disputed evidence that the claimant herself had been aggressive and a 
concern that she/her estranged husband might attack RG [at 91]. Courts have traditionally been reluctant 
to intervene in such issues. It is surprising that the claimant was found to have relied on an assurance 
which was not explicitly provided and when the trial judge found the plan was flexible depending on 
other policing needs. 

Finally, the judgment arguably risks defensive policing. Officers may be concerned that agreeing even 
a broad safety plan, which does not contain a promise to call the victim with information, may imply 
greater assurances than had been intended and create a duty of care 

Given the nature of the court’s conclusions, it is likely the case will be appealed to the Court of Appeal. 

Conor Monighan, barrister at 5 Essex Court Chambers. Copyright/ intellectual property rights 
reserved. This article was originally published via 5 Essex Court's website and the UK Human Rights 
Blog 

 
 
Pre-charge disclosure - expectations of privacy – media freedom – public interest – 
sexual exploitation - compatibility of domestic law 
 

RTBF v Belgium, Application No 417/15 decision of the European Court of Human Rights, 
13 December 2022. 
 
 
The facts and decision in RTBF v Belgium 

 
RTBF, a Belgian public-service corporation, broadcast a report on the role of a couple (Mr and Ms V) 
in organising private wrestling matches with the participation of girls who were partially undressed, 
which had occurred in the sports hall of a school. RTBF television news included previews of the report, 
including some footage, and it was also broadcast on other stations. At the time programme was 



 126 

broadcast a judicial investigation into the events in question was pending, although no charges had yet 
been brought.  

The report had been prepared by a journalist, D, after he had learnt about a complaint by a girl (VB), 
who was a pupil in the school in question. VB had gone to a family planning centre to complain about 
the actions of Mr and Ms V and was received by the centre’s doctor, who happened to be the partner of 
the journalist D. According to RTBF, the girl, on the doctor’s advice, contacted D, who decided to carry 
out a journalistic investigation. He interviewed the applicant and three other girls who wished to remain 
anonymous. In the course of his investigation, he discovered the existence of the female wrestling 
matches, including, among other aspects, the recording of sex videotapes and their commercialisation, 
and the suspected involvement of Mr and Ms V. After VB had lodged a formal complaint with the 
police, D was informed by a judicial source about a search that was due to be carried out at the home 
of Mr and Ms V and the journalist and his team were waiting for the police officers as they arrived to 
conduct the search and filmed Mr V at the door of his home as the police officers entered. The journalist 
asked the neighbours what they knew about the couple and the alleged female wrestling matches in 
which they were involved.  

Sometime after the search, in possession of the information given by the girls, D asked Mr and Ms V 
for an interview, which they accepted. The interview revealed that the couple arranged gatherings which 
they described as “female wrestling matches” in their home; these involved young women who were 
often naked, and some young women agreed to participate, for remuneration, in “mixed matches” with 
men known as “sponsors”, and to be filmed during those matches. In the interview Mr V acknowledged 
a certain form of libertine conduct between consenting adults. He denied that he had forced the girls to 
participate in the matches or to be filmed.  

Mr and Ms V considered that they had been insulted by the filmed sequences and the report, and applied 
to the Belgian courts seeking compensation for the damage they had allegedly sustained as a result of 
what they described as “a trial by media”. The Namur Court of First Instance granted their claim in part 
and ordered RTBF to pay them compensation of 2,500 euros (EUR) each and EUR 1,000 in court fees. 
RTBF appealed against that decision and the Liège Court of Appeal upheld the judgment against RTBF 
and ordered it to pay each of the spouses one euro in respect of non-pecuniary damage; The Court of 
Cassation dismissed an appeal by RTBF. In the same year, Mr V was sentenced to 18 months’ 
imprisonment, suspended, for several offences, including some related to the activities denounced by 
D. A mere finding of guilt was pronounced against Ms V in respect of some of the alleged offences.  

RTBF lodged an application under the European Convention, claiming that the civil judgment against 
it had represented an unjustified interference with its right to freedom of expression under Article 10. 
The Court considered that the civil judgment constituted an interference with its right to freedom of 
expression, that the interference had a legal basis - namely Article 1382 of the Civil Code - and had 
pursued the aim of “protection of reputation”. Then, in deciding the necessity of the interference in a 
democratic society, it began by noting that the programme undoubtedly concerned matters of public 
interest, its purpose being to inform the public about the suspicious conduct of Mr and Ms V and the 
investigation carried out by the judicial authorities. Thus, the programme had concerned not only “child 
protection” in the general sense, but also addressed a particularly serious form of violence against 
children, namely sexual exploitation and abuse. The programme referred to the existence of a particular 
aspect of the sex industry, specifically so-called “female wrestling” shows with a sexual connotation, 
and the involvement in that activity of several young girls, at least one of whom had been a minor at 
the relevant time, and at the behest of a person belonging to their social environment. The programme 
also reported on the authorities’ lack of trust in the girls’ statements and the difficulties encountered by 
these girls in seeking protection and asserting their rights, evidenced by the footage in the report 
concerning the police’s reluctance to act on the first complaint lodged by one of the girls testifying 
anonymously, and by the school head teacher’s refusal to believe VB’s account.  

The Court also noted that the report had been broadcast three months after the investigation had begun, 
and by that date, the judicial authorities had made no statement about the conduct of the investigation. 
Given the importance of the issues raised in the report and the lack of an official statement by the 



 127 

investigating authorities, the public thus had an interest in being informed of the pending proceedings, 
including in order to be able to exercise its right of scrutiny over the functioning of the criminal justice 
system and, where necessary, to be alerted to the potential danger for girls who were likely to associate 
with Mr and Ms V. Lastly, at the end of the report broadcast. D. had stated that the judicial authorities” 
were expecting further witnesses to come forward.  

Given that the exercise of freedom of expression in the context of a television programme on a subject 
of major public interest was at stake, the Belgian authorities had had only a limited margin of 
appreciation in determining whether there was a pressing social need to take the measure that they did 
in this case. Further, although Mr V’s status as a former head teacher did not confer on him the status 
of a public figure, Mr and Ms V had agreed to be interviewed by the journalist – for RTBF, which is a 
national and international television company – thus agreeing to be placed in the spotlight, so that their 
“legitimate expectation” that their private life would be effectively protected had been limited.  

Further, the manner in which D had obtained the information could not be regarded as unfair, and the 
veracity of the events described in the report had not been disputed by the parties to the domestic 
proceedings, nor by the parties to the proceedings before the Court. Neither had D’s good faith been in 
issue as he had a sufficient “factual basis” for his value judgment and the style and means of expression 
used by the journalist corresponded to the nature of the issues raised in the report.  

The European Court stressed that the Court of Appeal had not established that the report had had an 
impact on the direction of the investigation or the decisions taken by the investigating courts, and that 
at no point had D asserted that the charges on which the search of Mr and Ms V’s home was based had 
been proven, or that the couple had committed the offences under investigation. During the television 
news and at the end of the broadcasted report, viewers had been reminded that the investigation was 
ongoing and that the couple were presumed innocent. Viewers had been put in a position to understand 
that the case had not yet come to trial, accordingly, the Court held that taken as a whole, the report had 
merely described a state of suspicion against Mr and Ms V, without exceeding the threshold of that 
suspicion. The Court concluded that the reasons put forward by the domestic courts had not been 
sufficient to establish that the interference complained of had been “necessary in a democratic society”, 
and that although the penalty imposed on RTBF had been lenient, it could have had a chilling effect 
and that in in any event it had been unjustified. In view of the importance of the media and of the 
reduced margin of appreciation enjoyed by the domestic authorities in respect of a television programme 
on a subject of considerable public interest, the Court considered that the need for restrictions on 
freedom of expression had to be convincingly established, and that there had been a violation of Article 
10.  

Analysis 

In Bloomberg LP v ZXC [2022] UKSC 5, the UK Supreme Court confirmed that, in general, a person 
under criminal investigation has, prior to being charged, a reasonable expectation of privacy in respect 
of information relating to that investigation. Consequently, as a starting point at least, the revelation of 
those details will amount to a breach of an individual’s expectation of privacy, unless justified by any 
public interest defence, or other circumstances which refute or outweigh that initial expectation of 
privacy.  The question now is whether such a rule is compatible with principles of free speech and press 
freedom, and the case law of the European Court of Human Rights in this area, in particular following 
the ruling in RTB, above. 

The decision in Bloomberg, and the High Court ruling in Cliff Richard v BBC ([2018] EWHC 1837 
(Ch)), gave rise to several areas of concern with respect to media freedom and the public interest 
defence. First, there were concerns that the starting point might make it more difficult to justify any 
interference via the defence of public interest once the expectation of privacy has been established as 
that starting point. Second, in Bloomberg, the Supreme Court insisted that the possible criminal nature 
of investigations into the claimant’s activities was irrelevant, possibly, conflicting with the principle 
that individuals should not be allowed to suppress evidence of their own (admittedly in these case 
suspected) wrongdoing. Accordingly, the Supreme Court’s decision might be regarded as unduly 



 128 

restrictive of press freedom and investigative journalism, thus clashing with many of the principles that 
the Court has established in the area of public interest free speech (Sunday Times v United Kingdom 

(1979) 2 EHRR 245, Lingens v Austria (1986) 8 EHRR 407, Oberschlick v Austria (1995) 19 EHRR 
389, Observer and Guardian v United Kingdom (1991)14 EHRR 153, and Axel Springer v Austria 

(2012) 55 EHRR 6), including the decision in RTB. 

Specifically, the decision in Bloomberg might be difficult to reconcile with the principle that Article 
8 should not be relied on in order to complain of a loss of reputation that resulted from the claimant’s 
own actions (Gillberg v Sweden (2012) 34 BHRC 247), although the Supreme Court held that this only 
applied where a person is actually convicted of a criminal offence or investigated and found to have 
committed the alleged misconduct. Thus, in Axel Springer v Germany (2012) 55 EHRR 6 ), in the Grand 
Chamber held that in principle the public did have an interest in being informed—and in being able to 
inform themselves—about criminal proceedings, whilst strictly observing the presumption of 
innocence. That interest, in its view, will vary in degree, as it may evolve during the course of the 
proceedings—from the time of the arrest—according to a number of different factors, such as the degree 
to which the person concerned is known, the circumstances of the case and any further developments 
arising during the proceedings (at [99]). At first glance, the Grand Chamber’s judgment in Axel Springer 
is clearly confined to reporting of public events and judicial proceedings post arrest and charge; very 
different from the facts in Bloomberg, where the individual has not yet been charged. Clearly, therefore, 
an individual would have a greater expectation of privacy pre-charge, or arrest, although the ruling in 
RTB casts doubts on the starting point established in Bloomberg. 

The European Court has certainly imposed limitations on the press when reporting on criminal 
investigations, both as a means of upholding due process and individual privacy, including the right to 
be forgotten and to facilitate the process of rehabilitation (Egeland v Norway (2010) 50 E.H.R.R. 2 and 
Mediengruppe Österreich GmbH v Austria (Application No. 37713/18, decision of the European Court 
of Human Rights 26 April 2022). The Court has also approved of restrictions that uphold the 
administration of justice, and where the media have misused confidential information in the reporting 
on the case, as the appellants had of course been guilty of in Bloomberg (Bedat v Switzerland (2016) 
63 EHRR 15).  

The question, therefore, is whether the decision in RTB shows that the decision, or rule, in Bloomberg 
is inconsistent with European jurisprudence, or whether RTB can be seen as an exception to the starting 
point of privacy expectation lawfully established in Bloomberg. The facts and context of both cases are 
certainly very different; most notably, in RTB the applicants had openly debated the investigations with 
the media and could, therefore have forsaken their legitimate expectation of privacy under Article 8. 
Further, the public interest in those proceedings could be regarded as higher than in Bloomberg: not 
only did it raise issues of sexual exploitation of young people, the programme was part of an ongoing 
public debate that the applicants had participated in. True, the applicants had not admitted guilt, but 
neither had the programme insinuated criminal liability or otherwise disturbed the presumption of 
innocence. In that respect the European Court’s trust in the media to draw a clear line between 
discussing ongoing criminal proceedings and insinuating guilt contrasts with the approach taken in 
Bloomberg. 

On the other hand, the difference in the facts between this cases and Richard v BBC are probably 
substantial enough to justify the ruling in Richard, where it was held that intensive coverage of a police 
operation at the claimant’s property investigating possible sexual abuse offences was in breach of the 
claimant’s Article 8 rights. Both cases involved a strong public interest, but the present applicant’s 
involvement in the broadcast, as well as the media’s careful reporting of the investigation, are sufficient 
to draw comparisons with the domestic decision. 

Conclusion 

It is still suggested that the starting point established by the UK Supreme Court in Bloomberg risks 
attaching undue weight to the fact that the media might breach the practice of confidentiality whilst 
reporting on ongoing criminal proceedings. Thus, in subsequent cases, the media might find that they 



 129 

have damned themselves by their breach of confidentiality and the presumption of privacy in these 
cases. Further, the claimant’s expectation of privacy in Bloomberg survived despite being an officer a 
large corporation who was being investigated for fraud and corruption; facts outweighed by the 
dominant element of harm to reputation and the presumption against pre-charge disclosure. On the other 
hand, it is more than acceptable to apply the starting point in appropriate cases. Thus, in WFZ v BBC 
[2023] EWCH 1618 KB, the court granted an interim injunction restraining the BBC from publishing 
the identity of a high-profile man, who had been arrested in connection with sexual offences but not 
charged, was granted. In the court’s view, the press's freedom to publish and the public's "right to know" 
were outweighed by the powerful public interest in the criminal justice proceedings not being impeded 
or prejudiced. Specifically, a suspect's interests, was the public interest specifically protected by the 
Contempt of Court Act 1981, although in the alternative the court would have granted the action under 
misuse of private information. 

It is far from clear whether the European Court would regard the starting point, or presumption, as an 
unnecessary or disproportionate impediment to free speech and the media’s opportunity to defend itself 
from actions in misuse of private information. In any case, following RTB, the domestic courts should, 
at the very least, exercise great caution in applying the starting point too inflexibly to cases where there 
is a clear public interest in investigating and reporting on ongoing criminal investigations. 

 

Dr Steve Foster, Coventry Law School 


